Üdv! A filmes technikának szerencsére megvannak mai napig is a követőik és legalább olyan ütemben fejlődik, mint a digitális dolgok. Való igaz, hogy egy kissé háttérbe szorult, de a nagy moziipai cégek továbbra is filmre forgatják filmjeiket (persze, vannak kivételek). Ennek egyszerű oka van: pont a folyamatos fejlődés teszi ezt szükségessé. Hiszen, ha belegondolunk, mekkora élmény volt a VHS technika. Ha a mai fullHD-s tv-ken megnézünk egy VHS felvételt, hááát… Ha a filmeket digitálisan rögzítenék, akkor egy idő után , a fejlődés miatt nézhetetlenek lennének. Hiszen, amikor a fullHD megjelent, mindenki azt harsogta, hogy ez a csúcs, aztán már lassan jön a 4K. Tehát, ha valaki a fullHD kamerájáal készült videóját pár év múlva a 4K-s tv-jén akarja visszanézni, akkor az olyan lesz, mintha most VHS-t nézünk. Viszont a régi (‘60-as, ‘70-es, ‘80-as években) filmre készült mozikat, "csak" újra kell szkennelni az aktuálisan elérhető legmabasabb szintű szkennerekkel, és máris van fullHD-s StarWars a 80-as évekből. Nagyjából hasonló a helyzet a fényképekkel. Egy régebbi (1Megapixel) digitális gépre már azt mondják, hog az már csak thumbnail kép készítésére alkalmas, de közbe hosszan gyönörködünk egy ‘70-es években készült dián. Nem beszélve az archiválási problémákról. A digitális kép archiválása elég sok gondot vet fel: Mekkora tárhály kell neki, mikor megy tönkre a HDD, ha tönkre megy, ki tudom-e nyerni a képeimet róla, van-e róla backup, ... Ez folyamatos költségterhet jelent. Egy film archiválása annyi, hogy lefűzöm egy mappába, amit felteszek a polcra és ott lesz még x év mulva is. Sokszor elgondolkozom azon, hogy azok a szülők, akik telefonnal a kezükben rohangálnak a csemetéik után, hogy minden mozdulatát megörökítsék a gyermeknek és gyakorlatilag azonnal megy fel a fb-re mindenféle gondolkodás nélkül, vajon fog-e tudni a gyerekének 15 év múlva képeket mutatni arról, hogy milyen kisgyerek volt is ő. hiszen az emberek nagy része egyetlen mappába, szortírozás nélkül dobálja bele a képeket. Ha ezekből a képekből néhány filmre készülne, vagy legalább kinyomtatnák, akkor tuti lenne tényleges emlék. De most egy kicsit elkanyarodtam a témától.
A másik nagy mérgelődésem tárgya szokott lenni, hogy amikor állok a buszmegállóba és a kb 20 centire mellettem lévő plakátot nézem, akkor kénytelen vagyok észrevenni, hogy a digitális technika sem jó mindenre. Mivel ebben az esetben nem látom a tényleges képet, csak a pixeleket számolgatom. Viszont, ha ezek a képek filmre készültek volna és optikailag nagyítják, mint régen, akkor a képet látnám és nem foglalkoznék a pixelekkel. Amikor ezt felvetem néhány fotós barátomnak, mindig az a válasz, hogy
a full frame szenzor mindenre jó
Trmészetesen ehhez hozzá tartozik, hogy nem elég a filmet szépen exponálni, ha nem tudom laborálni. Van szerencsém látni a házi laborálás és az egyórás labor hívása közötti különbséget, aminek hatására úgy döntöttem, hogy inkább megtanulok laborálni. Tehát, ha őszinték akarunk lenni, akkor végog kell nézni a teljes folyamatot és azután eldönteni, hogy mit is akarunk. Azt is hozzá kell tenni, hogy a digitális fotózás is igényli a képek "előhívását", bármennyire is tiltakoznak ellene páran. Ezalatt azt értem, hogy a fehéregyensúlyt helyre tenni, az esetleges dőlést korrigálni (nem a látószög miatti dőlést, hanem a ferde géptartást), szükség esetén az expozíciót korrigálni. Ezeket a dolgokat a filmel is elkövették/elkövetik.
Összefoglalás képpen azt mondanám, hogy van szerepe a folmes fotózásnak a mai napig is és remélem, hogy még sokáig lesz, csak a szükséges infrastruktúráról is gondoskodni kell és nem elég a gépet megvenni. Illetve meg kell találni azt a területet, ahol jelenleg is eladhatóbb a filmre készült fotó, mint a digitális (amennyiben nem csak hobby a cél).
2013-09-13 16:24:16 • Ursinyi Ottó