Fórum / Általános fényképezés / Objektív választás

Objektív választás

Létrehozta: Réti Attila732 hozzászólás

Szalay Krisztián

Szia Gábor!

Nagyon szívesen, és örülök neki!

2018-04-01 11:14:04 • Szalay Krisztián

Nagy Gábor

Szia Krisztian,

Igazan koszonom a segitseged! Most mar ertheto…

Udv: Gabor

2018-03-31 15:41:36 • Nagy Gábor

Szalay Krisztián

Szia Gábor!

Ha egy fullframe szenzoros géphez gyártott objektívet használsz egy APS-C érzékelővel szerelt gépen, akkor számolnod kell a gyújtótávolság szorzótényezővel, ami megközelítőleg 1,5-1,6-szoros gyújtótávolság növekedést okoz. Egész pontosan nem okoz, csak azt az illúziót kelti. Erről elég részletesen, több oldalon keresztül írtam a könyvemben, táblázatokkal kiegészítve. Ennek a jelenségnek a következő az oka.

Egy fullframe-es objektív akkora körben vetíti a szenzorra a képet, amekkora az érzékelő átmérője. Fullframe esetén ez 43.27mm. Tehát az objektív által rajzolt kép átmérője 43,27mm. Ekkora kör fedi le a fullframe méretet. Mivel az APS-C ennél kisebb, így maradnak le részletek. Ez okozza azt az optikai hatást, mintha hosszabb gyújtótávolságú objektívvel fényképeznél. Teleobi esetében lehet jó, nagylátószögnél nem praktikus.

A hol működik-hol nem dologhoz sajnos nem tudok hozzászólni látatlanban.

2018-03-25 17:39:37 • Szalay Krisztián

Nagy Gábor

Szia Krisztian,

Mint amator hasznalo, kb egy eve vagyok tulajdonosa egy Canon EOS 700D gepnek, ugyancsak Canon EFS 18-55 objektivnek. Tovabba, vasaroltam egy Tamron 28-300 F/3.5-6.3 PZD 67 Di VC objektivet. Ugy tudom az objektiv nincs szinkronban a geppel, kicsit magasabb kategoria, de a korulmenyek akkor kedveztek ennek megvasarlasara.
Valahol a neten raakadtam, hogy a full frame-es gepre tervezett objektiv (pl, ez, a 28- 300 mm-es) az APS-C gepeken 400 mm korulinek felel meg. Ala tudod ezt tamasztani? (hetek ota nem talalom meg infot megegyszer) Es, ha igen, van-e valami specialis beallitas, amit szukseges megtennem? Amit eszrevettem, hogy, amennyiben a LCD kijelzo segitsegevel akarok kepet kesziteni, tobb ido kell az exponalashoz, illetve neha nem is akar exponalni ezzel az objektivvel (hiaba nyomom a gombot). Ugyanez a problema nem jelentkezik, ha a nezoket hasznalom, es egyaltalan nem jelentkezik a 18-55-os objektiv hasznalatakor sem.
Nem igazan ertem a jelenseget, foleg mert nem minden esetben eszlelheto a problema.

Koszonom,

Udv: Gabor

2018-03-24 15:01:50 • Nagy Gábor

Szalay Krisztián

Dani, nagyon szívesen!

2018-03-02 14:01:33 • Szalay Krisztián

Reményi Dániel

Szia Krisztián,

Nagyon szépen köszönöm a segítséged és tanácsaid sokat segítettek!

Üdv,
Dani

2018-03-02 13:04:09 • Reményi Dániel

Szalay Krisztián

Szia Dani!

Ha a kettő közül kellene választanom, akkor a 17-50-et. Nagyon szép képet rajzol, és az ára is elég baráti. Nem is nagyon tudok olyan obit, ami ennyi pénzért ilyen szép képet ad. Szerintem ez egy jó választás.

2018-02-28 16:42:48 • Szalay Krisztián

Reményi Dániel

Szia Krisztián,

A két objektív közül te melyiket választanád képalkotásra? Vagy tudsz ajánlani valamit hasonló árfekvésben és átfogással ami szerinted jobb lehet?
Teléből szerinted mi az a szint amitől érdemes venni, ami alá nem éri meg bemenni? tudsz konkrétat ajánlani?
Köszönöm,
Dani

2018-02-28 13:13:45 • Reményi Dániel

Szalay Krisztián

Szia Dani!

Ha jobban tetszik a kisebb átfogású objektív képe, akkor maradj annál! Akkor lehet praktikus a másik, ha enyhe telére is szükséged lehet. Ez az esetek többségében a portrézást jelenti. Ha azonban tervben van később tele amúgy is, akkor inkább a fix fényerős lehet jobb megoldás.

2018-02-27 21:12:59 • Szalay Krisztián

Reményi Dániel

Kedves Krisztián,

Köszönöm ismételten tanácsodat, a napokban sokat gondolkoztam és valóban jogos a felvetésed, miszerint az átfedés miatt nem igazán érné meg a fix 35mm, ha úgy nézem az a pénz egy másik objektív árának a fele, pl a széles látószögűé. A következő lenne a kérdésem, szerinted megér-e az a kis plusz átfogás a fix fényerőért cserébe? A 17-70 elég jól szerepelt a teszteken, itt már inkább a személyes véleményedre vagyok kíváncsi, érdekes mód a 17-50 objektívről kevesebb tesztet találtam, pedig jobbnak tűnik picivel.
SIGMA 17-70mm f/2.8-4 DC Macro OS HSM
SIGMA 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM

Fix 85 vagy 105 gyútótávolságot illeti lehet, hogy ott is inkább azt a pénzt félre tenném és néznék mondjuk később egy stabilizátoros sigma 70-200 f2.8 as obit amivel szintén lehet portrézni, de ugye több mindenre is lehetne használni, igaz azért az már nem olcsó, persze ennél inkább csak drágábbak vannak. Talán kifogok egy jót használtan.

Köszönettel:
Dani

2018-02-27 19:40:53 • Reményi Dániel

Szalay Krisztián

Szia Lajos!

Teljesen jó a gondolatmeneted. Van néhány tényező, ami bonyolítja a számítást. Először is a szorzótényező nem változtat a tényleges gyújtótávolságon. Csak azt az illúziót kelti, mintha, de maga a látószög nem változik. Arról van szó konkrétan, hogy az objektív által kirajzolt képnek egy kisebb részét rögzíti a DX szenzor, miközben a látószög változatlan marad.

Egy DX 18mm nem ugyanaz mint egy FX 18mm. Értelemszerűen annak kellene lennie, de a szenzor mérete is hatással lesz a látószögre. Ha rákeresel a Nikon honlapján (vagy bármelyik más gyártóén) mondjuk egy 18-105-ös DX obira, akkor oda lesz írva, hogy FX esetén ez 27-157,5 mm gyújtótávolságnak felel meg. Tehát mindig abból indulj ki, amit a gyártó ír látószögnek.

Visszatérve a gyújtótávolság szorzótényezőre (ami ősi magyar szóval: crop factor), annak akkor van értelme, amikor mondjuk egy FX 50-es obit DX-es vázon használsz. A szorzótényező fogja megmutatni, hogy megközelítőleg egy 80mm-es objektív képszögével kalkulálhatsz. Azért ennyire bonyolult, mert több tényező is befolyásolja a látószöget.

2018-02-26 17:48:45 • Szalay Krisztián

Szakál Lajos

Szia Krisztián,
Kezdő vagyok még a dslr témában, még mindig a gépváz kiválasztásánál tartok.
A minap egyik ismerősöm nikon gépét és objektivjeit próbálhattam ki.
Eddigi ismereteim szerint egy dx vázon dx objektiv fókusztávolsága annyi amennyire állitom.
Tehát egy dx obi látószöge 18-ra állitva megfelel egy fullframe 18 mm-es látószögnek.
Egy fx objektivet használva dx vázon, kell alkalmazni az 1.5-ös szorzót, ez esetben 18*1,5, azaz 27 -es fókusztávolságnak felel meg.
A gépen kipróbáltam két objektivet: egy 70-300-ast, ami nem volt dx, illetve egy dx 18-70-est.
Ami összezavart, hogy az fx objektiv 70-es állásban és a dx objektiv 70-es állásban ugyanazt a látószöget adta, holott ismereteim szerint az fx obi 70-es fókusztávon 115-ös fókusztávolság szerinti látószöget kellett volna hogy adjon.
A saját gépemmel (fuji hs10) összehasonlitva is az jött ki hogy a dx objektiv 18-as állásban adta azt a látószöget amit a fuji hs10-es 27-es állásban.
Nem kellene egy dx obinak dx vázon 18-as állásban nagyobb látószögének lenni mint egy 135 eqvivalens gépen (HS10) 24-es fókusztávon?
üdv.
Lajos

2018-02-26 11:24:55 • Szakál Lajos

Szalay Krisztián

Szia Dani!

Nagyon jó, hogy ennyivel előrébb vagy az objektív választásban! Egészen pontosan arra az útmutatóra gondoltam, amit a tippsorozatra való feliratkozáskor küldök mellékletként. Ha olvastad, akkor jó, csak nem akartam annyiszor ismételni magam.

Szóval, a 35mm fix teljesen rendben van, tényleg gyönyörű képet rajzol. Viszont, ha szükséged lesz zoomra is, főleg ebben a tartományban, akkor biztosan érdemes megvenni? Nem lebeszélni akarlak, csak a praktikusság (és a spórolás) miatt kérdezem. Ugyanis, ha mondjuk a SIGMA 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM típust választod, amivel tudsz fényképezni szép, tágas tereket, tájakat, épületeket, eseményeket, és ráadásul ott van a normál látószög is benne, ami zsánerképekhez, street fotókhoz és általános célra kiváló, akkor nem biztos, hogy a 35-nek külön túl nagy jelentősége van.

Külön obinak az esetedben akkor lenne értelme, ha mondjuk portréznál, és ahhoz választanál egy fix 80, 85, vagy 115 mm gyújtótávolságút. A telékkel kapcsolatban annyit, hogy ha igazán jó minőséget akarsz, akkor az mélyen zsebbe nyúlós. Mert amíg a normál tartomány környékén maradunk, lehet találni megfizethető és jó darabokat, addig ez telénél már nem így van. Mindig nézz tesztképeket, mert az sokat elárul.

2018-02-22 11:02:38 • Szalay Krisztián

Reményi Dániel

Szia Krisztián,

köszönöm szépen a válaszod sokat segített, sajnos csak most tudok reagálni mivel időközben elutaztam. Mire gondoltál pontosan, hogy a lap apján találok válaszokat a tipp sorozatodra? Amennyiben igen arra már korábban feliratkoztam és eddig elég hasznosnak bizonyult, köszönet érte.

Nézegettem képeket, mindenképp fogok venni egy 10-20mm nagyon tetszenek a vele készült képek. A gépet viszont nem egyedül használom és kicsit mások az elképzelések ezért is lenne többek között majd szükség a több obira pl a telének szánt Tamron 70-200. Bár ez valóban nem sürgős.

Jelenleg úgy döntöttem h fogok venni egy 35mm 1.8 fixet tetszik nagyon és jó áron is van viszont hosszabb távra szeretnék venni egy olyan obit is ami nem fix, és azért kicsit nagyobb átfogású(akár utazásokra ne kelljen cserélgetni) és relatív jó minőségű képeket lehet vele lőni. Akkor leszűkíteném az alábbiakra, hogy szerinted érdemes-e a drágábbat venni, sajnos itt már én nem láttam akkora különbséget, de nem is értek annyira hozzá.
SIGMA 17-70mm f/2.8-4 DC Macro OS HSM
SIGMA 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM
vagy a drágább és kicsit nagyobb átfogással. Adott esetben mondjuk egy 1,4 telekonverterrel valamennyire kiváltható a 70-200?
SIGMA 24-105mm f/4 DG OS HSM Art
Nikon AF-S 24-120mm f/4G ED VR IF
Nikon 16-80mm f/2.8-4E ED VR

Ismételten köszönöm a segítséged,
Üdvözlettel:
Dani

2018-02-20 18:09:20 • Reményi Dániel

Szalay Krisztián

József, ezúton is köszönöm szépen a kimerítő választ! Mátyás, túl sokat nem is tudok hozzáfűzni. Az, hogy megéri-e, ez mindig szubjektív, és erre valójában csak te tudod megadni a megfelelő választ. József nagyon jól összefoglalta a lényeget, ami abszolút igaz, ugyanakkor nálam nem játszana döntő szerepet a stabilizátor, mert helyesen megválasztott záridővel, a gép stabil tartásával vagy állványra helyezésével (és persze pontos fókuszálással és kellő mélységélességgel) készíthető technikailag kifogástalan felvétel.

2018-02-19 20:33:02 • Szalay Krisztián

Hegyi József

Szia Mátyás!

Ezt találtam a Nikon honlapján:
FL
Fluorit objektívelem
A fluorit monokristályos optikai anyag, amelynek az infravörös és az ultraibolya tartományban egyaránt nagy a fényáteresztése. Elsőrangú, rendhagyó szórási jellemzőinek köszönhetően intenzíven blokkolja a másodlagos spektrumot, és ezáltal hatékonyan javítja a színeltérést a látható fénytartományban – ami nagyobb gyújtótávolságok használatakor általában igen nehezen érhető el. Ezenfelül a fluorit tömege is jóval kisebb az optikai üvegénél, így végeredményben az objektív nemcsak hatékonyabb, de könnyebb is lesz.
Azonban van még egy jelentős különbség: VR és VRII. Vibration reduction. Mint kezdő fotós, úgy mondanám, hogy VRII-es obival még könnyebben tudsz éles képeket készíteni állvány nélkül, mint az alap VR-es obikkal. A VR-esek fókuszáláskor kicsit hangosabbak.

2018-02-18 19:42:40 • Hegyi József

Molnár Mátyás

Kedves Krisztián!

A két obi az FL megjelölésben különbözik. Mit jelent és mit befolyásol ? Valóban ér 25% árkülönbséget?
Nikon 70-200mm F2.8G AF-S ED VR II
Nikon 70-200mm F2.8E AF-S FL ED VR

Válaszodat előre is köszönöm.

2018-02-18 17:06:53 • Molnár Mátyás

Szalay Krisztián

Kedves Barbara!

Nem a sorozatlövés a megoldás a bemozdulás kiküszöbölésére, hanem a gyors záridő. A zársebességen kell változtatnod. A korábbi válaszomban ajánlottam neked egy blogbejegyzést, azt lenne jó, ha elolvasnád, mert abban minden benne van, amit első nekifutásra tudni kell.

2018-02-16 14:28:45 • Szalay Krisztián

Eperjesi Barbara

Kedves Krisztián!

Újra itt vagyok! :) Egy gyakorlati kérdésem lenne. Próbálgatom a gépet ismerkedési szinten. Arra lennék kíváncsi, hogy nem baj e ha egy képes beállítás helyett sorozatot használok. Némelyik képem kicsit elmosódott lett és ezzel a módszerrel ezt szeretném kiküszöbölni.Tudom, hogy sokkal több helyet foglal, ráadásul Raw+Fine beállítást választottam.

2018-02-16 13:02:03 • Eperjesi Barbara

Szalay Krisztián

Szia Dani!

Nagyon köszi az elismerést, és örülök neki, hogy tetszik az oldal, és hasznodra válnak az itt leírtak!

A lényegre térve, ha fontos a minőség, akkor a kitobit nyugodtan mellőzd. Általánosságban elmondható, hogy a fix objektívek szebb rajzolatot adnak mint a zoomok. Valamikor ez erőteljesen megmutatkozik, máskor kevésbé. Nyilvánvalóan attól függ, hogy mivel hasonlítod össze. Egyébként ki mit szeret. Én nagyon oda vagyok a fixekért.

Az általad említett összes obinak van létjogosultsága. Tulajdonképpen ezt neked kell eldöntened, hogy melyik szimpatikus. Néztél velük tesztfotókat? Az lenne az elsődleges, amivel rangsorolhatnád a kiszemelteket. Ha majdnem teljesen a lap aljára görgetsz, látni fogsz ott egy útmutatót, amit ajánlok szíves figyelmedbe. Abban részletesen megválaszolom jó néhány kérdésed.

Véleményem szerint tök felesleges bevásárolnod egyszerre mindenféle obit. Ha veszel egy minőségi darabot (például a 10-20-as nagylátót), azzal fogsz tudni tájat, eseményt, épületeket, esküvői pillanatképeket, és minden mást is fotózni, ahova kell az állati nagy térérzet. Ha túl soknak találod (ezért is kell rákeresni, hogy lásd, mire képes a cucc), akkor amúgy is felejtős az exrém-nagylátó, helyette lehetne például a 17-35 tartományban gondolkodni, amiben szintén van nagylátó, de már általánosabb célokra is használhatod, mint például zsánerképek, streetfotók, családi összejövetelek, és még sorolhatnám.

Ezeket figyelembe véve, és természetesen a tesztfotókat, meg fogod tudni határozni, hogy melyik lesz számodra az ideális.

2018-02-09 15:18:51 • Szalay Krisztián

Olvasd el a legfrissebb cikkeket!

A tavasz jellegzetességei

A téli álmából ébredő természet mindannyiunkra hatással van. Az életerő, a vitalitás számtalan formájában nyilvánul meg, nem csak testi, hanem szellemi szinten is. Kreativitásunkat például kibontakoztathatjuk a tavasz szépségeiben.

Olvass tovább

Vignettálás

Fényképet effektezni akkor érdemes, ha az valódi értéket kölcsönöz a képnek. Vignettálással látványos eredményt érhetünk el, ha mértékkel alkalmazzuk. Annak ellenére, hogy a vignettálás az objektívek esetében nemkívánatos jelenség, az utómunka szoftverek egyik legkedveltebb eszköze.

Olvass tovább

Svenkelés

A mozgás érzékeltetése a legerőteljesebb fotográfiai kifejező eszköz. Amikor képes vagy dinamizmust, erőt, sebességet megjeleníteni a képen, akkor igazán hatásos felvételt készítettél. A svenkelés erre az egyik legjobb technika.

Olvass tovább

Miben nyújt segítséget neked ez a honlap?

Fénykpezésről szól egyszerűen és érthetően. Minden cikk és szolgáltatás ezt a célt szolgálja. Olvashatod a bejegyzéseket, írhatsz a Fórumba, vagy akár fényképeket is feltölthetsz értékelésre.

Elfogadsz tőlem egy ajándékot?

Írtam egy tippsorozatot, hogy egyre szebb és jobb képeket tudj készíteni. A tippek végtelenül egyszerűek és könnyen alkalmazhatóak. Szeretnéd ezeket megkapni?
Szeretném, igen!

Találkozzunk személyesen!

Szoktam tartani előadásokat, elméleti és gyakorlati tanfolyamokat, workshopokat. Gyere el egy neked leginkább tetsző képzésre, találkozzunk személyesen, és kérdezz bátran! Amiben tudok, segítek.

További információk

Technikai jellegű kérdésed a fórumban teheted fel, ha pedig üzeneted személyes, írj emailt!

Biográfia
Kapcsolatfelvételi adatok
Számlázás és adózás
Adatkezelési tájékoztató