A fotográfia igazi arca

2019. 11. 22. | Szalay Krisztián

Miért fényképezel? Mi motivált akkor, amikor döntést hoztál, hogy a fotózást választod kedvenc időtöltésednek vagy akár üzleti tevékenységednek? Mi motivál most? Mi az, amit a fotográfia biztosít számodra, ami miatt újra és újra fényképezőgépet fogsz a kezedbe?

Évekkel korábban rátaláltam a Ledicia Audiovisual rövidfilmjére, ami maradandó nyomot hagyott bennem. A mindössze négy perces, rendkívüli igényességgel készült alkotás ugyanazt az érzést váltotta ki belőlem, ami indítéka volt annak, hogy húsz évesen fényképezni tanuljak.

A film Luis Plácido López Caballero spanyol fotográfus főszereplésével a nagy formátumú portréfotózást mutatja be, annak főbb aspektusaival. Láthatjuk az exponálás előtti előkészületeket, a képalkotást, az exponálást, az utómunkálatokat ecsettel és festékkel, és magának a képnek a létrejöttét. A rövidfilm nagyszerűen közvetíti a fotográfia szellemiségét és megmutatja annak igazi arcát.

Mielőtt megnéznéd a videót, néhány érdekes technikai részletet megosztok veled. A filmben látható gép egy WISTA márkájú nagy formátumú analóg fényképezőgép, ami közvetlenül 20x25 cm méretű, Kodak Tri-X pánkromatikus síkfilmre rögzíti a képet. A nagy méret teszi lehetővé azt, hogy a kép nagyítás nélkül, tehát ugyanakkora méretben, minőségromlás nélkül kerüljön át a fotópapírra. Ezt az eljárást nevezzük kontaktolásnak, ami utal arra, hogy a film közvetlenül érintkezik a papírral. A pánkromatikus kifejezés pedig azt jelenti, hogy a nyersanyag a teljes tónustartományra érzékeny. Külön érdekesség, hogy annak a nyersanyagnak a szavatossága, amire a fotós dolgozik, a felvétel idejében már 23 éve lejárt.

Nem titkolt szándékom, hogy a filmes fényképezést népszerűsítsem, mégsem emiatt írtam ezt a posztot. Szó sincs róla, hogy mindenkinek rohannia kéne analóg gépet vásárolni, főleg nem ebben a méretben. Arra sincs szükség, hogy ezentúl ne tudj tükörbe nézni, csak mert digitális fényképezőgéped van. Nem fogsz elkárhozni amiatt sem, mert a telefonod gyakrabban használod, mint a nemrég vásárolt fényképezőgépet. A videó által közvetített gondolatokat és érzéseket szándékozom továbbadni. Azt a fajta hozzáállást és igényességet, ami megmutatkozik a végeredményben.

© Ledicia. Filmre exponált kép.

A digitális technika rendkívül kényelmes, sokoldalú, kevesebb macerával jár, és hajlamos arra, hogy átvegye az alkotás lényegi részét a fotóstól. Pontosabban nem a technika veszi át, hanem mi magunk önként és dalolva mondunk le róla. Ahogyan a könyvemben is írtam, a legszerencsésebb út az, ha a digitális világ nyújtotta kényelmet, gyorsaságot és sokoldalúságot ötvözzük az analóg alkotás igényességével. Ha szereted azt amit csinálsz, és ha ez a szeretet a kép készítésének teljes folyamatában végig jelen van, akkor az eredmény ezt mindenképpen tükrözni fogja.

A technika folyamatosan fejlődik, a fotográfiai eljárások ezzel együtt változnak. Újabb lehetőségek nyílnak meg az alkotásra, új szakmák és szakterületek születnek, ami rendjén is van, azonban a fényképezés alapját mindig is a fény lenyomata jelenti.

Borítókép: © Ledicia Audiovisual, Luis Placido
A film forrása: Vimeo

Szalay Krisztián
Szeretek fényképezni, jó érzéssel tölt el megérteni a fotózás jelenségeit és összefüggéseit. Máshogy nézek egy képre, ha tudom, hogyan jött létre, mire volt szükség az elkészültéhez. Szeretném mindezt megosztani azokkal, akiknek értéket jelent a fotográfia.

Legfrissebb bejegyzések

Havas táj exponálása

Az igazán szép havas táj fényképezése egy kicsit eltér a helyesen exponált képek készítésétől, ugyanis jellegéből adódóan a hótakaró akkor nyilvánul meg igazán a fényképen, ha az tükrözi valós megjelenését.

Olvass tovább

A fotográfia igazi arca

Miért fényképezel? Mi motivált akkor, amikor döntést hoztál, hogy a fotózást választod kedvenc időtöltésednek vagy akár üzleti tevékenységednek? Mi motivál most? Mi az, amit a fotográfia biztosít számodra, ami miatt újra és újra fényképezőgépet fogsz a kezedbe?

Olvass tovább

A kijelzőn innen és túl

Amikor fényképezel, mi viszi el figyelmed legnagyobb részét? A külvilág érzékelése és a képzeletbeli képalkotás, vagy a gép menüjében való barangolás? Többet nézed a kijelzőt mint a fotózandó témát? Mennyire érzed lelkesítőnek a fényképezés folyamatát?

Olvass tovább

101 Fotótipp blog

Az arany óra varázsa

Minden napszaknak megvan a maga jellegzetessége, ami alapvetően meghatározza azt a látványt, ami szemünk elé tárul, és ezzel együtt fényképeink hangulatában is kulcsfontosságú tényezőként játszik szerepet. Az arany óra látványossága és képre gyakorolt hatása felülmúlhatatlan.

Olvass tovább

Mire jó a fehéregyensúly?

Annak ellenére, hogy a válasz végletekig egyszerű, mégis a hétköznapi fényképezésben az egyik leginkább figyelmen kívül hagyott és meg nem értett fogalom. Pedig jelentőségét és a képre gyakorolt hatását nem szabad alábecsülni.

Olvass tovább

Mitől lesz a néző a kép részese?

Akkor igazán hatásos egy kép, ha a néző a részévé tud válni. Úgy kell elkészíteni a fényképet, hogy még véletlen se érezze magát kívülállónak az, aki az alkotást szemléli. Hogyan kivitelezhető ez a fotográfia eszközeivel? Egy nagyon egyszerű kompozíciós technikával.

Olvass tovább

Miben nyújt segítséget neked ez a honlap?

Fénykpezésről szól egyszerűen és érthetően. Minden cikk és szolgáltatás ezt a célt szolgálja. Olvashatod a bejegyzéseket, írhatsz a Fórumba, vagy akár fényképeket is feltölthetsz értékelésre.

Elfogadsz tőlem egy ajándékot?

Írtam egy tippsorozatot, hogy egyre szebb és jobb képeket tudj készíteni. A tippek végtelenül egyszerűek és könnyen alkalmazhatóak. Szeretnéd ezeket megkapni?
Szeretném, igen!

Találkozzunk személyesen!

Szoktam tartani előadásokat, elméleti és gyakorlati tanfolyamokat, workshopokat. Gyere el egy neked leginkább tetsző képzésre, találkozzunk személyesen, és kérdezz bátran! Amiben tudok, segítek.

További információk

Technikai jellegű kérdésed a fórumban teheted fel, ha pedig üzeneted személyes, írj emailt!

Biográfia
Kapcsolatfelvételi adatok
Számlázás és adózás
Adatkezelési tájékoztató