Június végéig tart a 35% kedvezmény a Bevezetés a fotográfia világába könyv és online tanfolyam elővásárlására. Július elejétől a kedvezmény mértéke csökken.
Fórum / Általános fényképezés / Objektív kiegészítők (szűrők)

Objektív kiegészítők (szűrők)

Létrehozta: Réti Attila42 hozzászólás

Szalay Krisztián

Szia Eszti!

Persze, azok a márkák teljesen megbízhatóak, főleg akkor, ha a forrás is megbízható, ahonnan beszerzed. Megnézheted nyugodtan a Manfrotto, a Hoya, a Polaroid, és a Sigma kínálatát is. Aztán ott van a B+W és a W-Tianya palettája is. Amiket olvastam róluk, annak alapján elég meggyőzőek. Nézz utána, érdemes!

2018-01-13 21:13:15 • Szalay Krisztián

Csók Eszter

Szia Krisztián!

Már beszereztem az ND és a GND szűrőket. Most színátmenetest nézek, de 82mm meneteset nem nagyon találok.Gondokodok a lapszűrőkön is, csak nem tudom, hogy melyik lenne jó. Tiffen, Cokin vagy esetleg valami más?
Előre is köszönöm a választ.
Üdv Eszti

2018-01-13 18:09:10 • Csók Eszter

Szalay Krisztián

Kedves József!

Először is gratulálok az új objektívhez! Szűrők tekintetében tényleg hatalmas a választék. Bár az ár egy kereskedelmi fogalom, mégis vonhatunk némi párhuzamot a minőség és megbízhatóság tekintetében. De ne ez legyen a kiindulópont! Sokkal jobb, ha kinézel egy konkrét típust, és annak a tesztjeit elolvasod. Én sajnos nem tudok minden egyes típusról véleményt mondani, csak arról, amit használok. Nekünk is van itthon egy régebbi Hoya CPL, kiválóan funkcionál.

Amire érdemes figyelni, hogy ne hamisított szűrőt vegyél. Ha szaküzletben veszed, nagyobb az esélye, hogy eredeti terméket kapsz. Amiket kinéztél, azok minőségi darabok, biztosan nem fogsz bennük csalódni. A Fusion-t ellátták antisztatikus réteggel, de hogy ez a gyakorlatban mit jelent, mennyi előnnyel jár, ezt csak akkor tudod meg, amikor használod.

2017-10-18 07:14:59 • Szalay Krisztián

Román József

Szia Krisztián!
Meg vettem a régóta áhított obit. Most CPL szűrőt keresek hozzá, túl nagy a választék. Írtad hogy jó minőségűt érdemes venni, de egy Hoya márkába is rengeteg van. Az ár tükrözi egyértelműen a minőséget? És akkor még a rengeteg gyártó is. Hoya HD vagy Fusiont néztem, de elég borsos. Valóban por taszítók ebben az árfekvésbe? Válaszodat előre is köszönöm.
Üdv.:RJózsef

2017-10-17 12:15:08 • Román József

Szalay Krisztián

Szia Gábor!

Az ár mindig szubjektív tényező, tehát a válaszom kezeld úgy mint véleményt és nem tényt. Véleményem szerint megéri. Nem véletlen fejlesztettek teljesen új bevonatot. Lehet, hogy nem minden esetben vennél észre különbséget, ha a régebbi típusokkal hasonlítanád össze. Viszont ha kapsz egy újabb, jobb, strapabíróbb eszközt, az egy viszonylag örök darabnak tekinthető, ha vigyázol rá. Nyilvánvalóan a fejlesztés mellett van azért jócskán marketing is a dologban.

Azt a tényt kell szem előtt tartani, hogy a szűrő az elsődleges közeg, amin a fény keresztülhalad, mielőtt a gépbe jut. Hiába van jó obid és vázad, ha a szűrő gyenge minőségű. Gyenge minőség alatt természetesen nem a régebbi Hoya szűrőre gondolok, hanem általánosságban értem. Nyilvánvalóan neked kell döntened, mégiscsak te ruházol be, nem is keveset.

2017-06-26 09:43:04 • Szalay Krisztián

Kelemen Gábor

Szia Krisztián!

Köszönöm a válaszod, és akkor ezzel kapcsolatban mindjárt lenne másik kérdésem. Érdemes a Hoya CPL Pro1 Digitalt venni a sima CPL-el szemben?, Tud annyival többet, hogy megérje a majdnem dupla árat?

2017-06-24 20:03:37 • Kelemen Gábor

Szalay Krisztián

Szia Gábor!

A Hoya SLIM szűrői újabb fejlesztésű eszközök, strapabíróbbak, karcállóbbak. Ha a sima CPL-t akarod összehasonlítani a SLIM CPL-el a képre gyakorolt hatás szempontjából, akkor nem valószínű, hogy látványos különbség mutatkozna. Mondom ezt annak ellenére, hogy nem teszteltem ezt a kettőt együtt. Véleményem szerint, ha most készülsz szűrőt vásárolni, akkor érdemes a SLIM kivitelt választani.

2017-06-23 07:44:00 • Szalay Krisztián

Kelemen Gábor

Szia Krisztián!

Én azt szeretném megkérdezni, hogy egy Hoya CPL és egy Hoya CPL Slim között mi a különbség? Nem a méretéből adódó különbségekre gondolok, hanem inkább a használatából adódókra. Van már egy 52-es amit fix obihoz használok, de most egy teléhez szeretnék venni és ahogy nézegettem a Hoya választékot akkor láttam, hogy van a slim változat is, egyes méretekben. Azt láttam, hogy főleg a tükröződés mentesítő rétegekben van a különbség, csak azt nem tudom, hogy ez a gyakorlatban milyen különbségeket jelent.

2017-06-21 21:28:19 • Kelemen Gábor

Szalay Krisztián

Szia Tünde!

Jó a polár, nagyon sokszor hasznát veszed. Ugyan drágább mint a skylight vagy az UV. Cokin, Hoya jó márkák, ezeket nyugodtan megveheted.

2017-04-29 20:24:57 • Szalay Krisztián

Bogya Tünde

szia Krisztián!

Szeretnék venni az 5omm-es objektívemre egy szűrőt (inkább embereket fényképeznék vele, portrét vagy eseményeket) csak abban nem vagyok biztos,hogy vegyek egy UV /Skaylight szűrőt ami csak védi az objektívet vagy a polcárszűrő is jó. És milyen márkát ajánlsz,mert ugye azt olvastam, hogy ne legyen valami silány, hogy ne rontson a képminőségen.

Köszönettel,Tünde.

2017-04-29 14:14:35 • Bogya Tünde

Szalay Krisztián

Szia András!

Az ND (és a GND) filterek esetében a stoppok a fényértéket jelentik. Ahány stoppos, annyi fényértékkel csökkenti a fényt a szűrő. Az, hogy milyen értékű szűrőre lesz szükséged, az adott fény mennyisége és a kívánt képi hatás dönti el. Értem ez alatt azt, hogy mennyi ideig szeretnéd nyitva tartani a zárat. Ha veszel néhány kisebb értékű szűrőt, azokat együtt is tudod használni, ha szükséges. Akár lapszűrőről van szó, akár menetesről.

Portréhoz elég a néhány stoppos, és rendszerint nem is lesz rá szükséged. Műteremben szokás haszálni, ahol a vaku a legkisebb teljesítményen is akkorát villan, hogy nem lehet kinyitni a blendét, mert kiég a kép. Ilynekor ND-znek. Szabadban, ha túl erős a fény, úgyis szűrik diffúzorral, ami eleve gyengít a fényen, és amúgy is lehet játszani az extra rövid záridővel. De, ha netán tényleg kellene, akkor sem kell 10 stoppos. Igaz, hogy a polár is visszavesz valamennyit, és olykor még elegendő is. Azonban a polár nem helyettesíti az ND-t, és fordítva is igaz ez. ND-t tájképekhez érdemes elsősorban.

Nem kell fényerőt szorozni, csak a képmező változik. Egyébként az csak látszólagos, hogy a gyújtótávolság változik a crop-faktor értékének megfelelően. Természetesen nem változik, csak az objektív által kirajzolt képnek egy kisebb területét rögzíti a kisebb szenzor.

A vakunak pedig nagyon örülök!

2017-03-28 21:17:38 • Szalay Krisztián

Karpovics András

Szia Krisztián!
Femerült bennem pár dolog, amit nem nagyon értek, és abban bízom, h tudsz segíteni.
ND filtert kellene vennem, tájfotózásshoz. Szívem szerint menetest vennék, mondjuk hoyát, egy 6 és egy 10 stops körülit. Az első kérdés ezzel kapcsolatos. Milyes erőset érdemes venni? Mi az amit még kihasznál az ember? Leget elég lenne 2 kisebbet, mert 10-nél magasabbat nem nagyon használnék? Nem tudom.
Ami miadt viszont a lap szűrő felé kacsintok, hogy tudnám használni mind a 3 obimhoz, és a második kérdés ezzel kapcsolatos. 18-35 Art lencsém és egy 50 1.4 nikonom van, 7200 váz.
Portrénál olvastam, és láttam már h használnak nagy fényen ND szűrőt, hogy ki tudják használni a nyitott blendét. Ide milyen erőségü lapot használnak általában? És a másik, hogy ezt nem lehet kiváltani egy polár szűrővel? Mert hogy ott is veszék el némi fény. Polár szűrők megvannak az összes lencsére (hoya HD) szóval ha ez kiváltja, akkor marada a menetes ND, és csak a 10-24es nikon lencsére. Tájfotóra szinte kizárólag csak ezt használom, a másik 2 lencsét nem is nagyon szoktam alkalmazni.
Az utolsó kérdés pedig az lenne, hogy 50-es lencse dx-es vázon 75körülinek tűnik. Viszont valahol olvastam h nem csak a gyujt.ot kell szorozni, hanem a fényerősségét is. Ez igaz?
Előre is köszönöm a válaszod.

(Nem ehez a témához tartozik, de nekem is megjött a vaku amit ajánlottál, és a kioldó is. Teljesen me vagyk vele elégedve, sajnálom h a kolega belefutott egy hibás darabba. Köszönöm. )

2017-03-28 14:10:08 • Karpovics András

Román József

Szia !
Köszönöm a válaszod. Igen számoltam a 0,02 szorzóval.
Üdv.

2017-03-10 14:20:34 • Román József

Szalay Krisztián

Szia József!

A tényleges, fizikai gyújtótávolsággal kell számolni, nem az átszámított értékkel. A számoláskor vedd figyelembe a szóródási kör átmérőjét is, mert az is hatással van a hiperfokális távolságra. A szóródási kört a szenzor mérete befolyásolja.

2017-03-10 12:28:24 • Szalay Krisztián

Román József

Szia !
Hiperfokális távolságot szeretnék számítani. A kérdésem, hogy az obira ráírt gyújtótávolsággal kel számolni vagy a 24x36-os vetített kép aránnyal. 1,5-ös szorzattal.  Válaszodat előre is köszönöm.
Üdv.

2017-03-10 08:57:57 • Román József

Szalay Krisztián

Szia József!

Ha helyesen tartod a gépet, akkor nem lesz gond, kicsit kell gyakorolni. Még mindig praktikusabb utazáshoz a menetes szűrő mint a lapszűrő.

2017-03-09 18:02:45 • Szalay Krisztián

Román József

Szia !
Válaszodat köszönöm, úgy érzem ez nem lesz egyszerű. Utazáshoz választottam, hogy kezelhetőbb mint a lap szűrő, így már nem biztos.
Üdv.

2017-03-09 14:03:19 • Román József

Szalay Krisztián

Szia József!

A legnagyobb trükköt egy állvány jelenti. Ugyanis, ha ezt a két szűrőt együtt használod, akkor feltételezem, hogy tájat vagy városképet készítesz. Ha állványon van a gép, akkor sokkal könnyebb dolgod lesz. Ami pedig a sorrendet illeti, próbáld meg úgy, hogy a GND van az objektívhez közelebb, és arra tekered a polárt. Először állítsd be az átmenetest úgy, hogy megkapd a kívánt hatást. Próbáld fixen tartani a pozíciót, és utána csak a polárt tekerd. Ha állványon van a gép, akkor nem okoz nehézséget. Ha kézben tartod, és ha szabályosan fogod a gépet, akkor is be fogod tudni állítani különösebb nehézség nélkül.

2017-03-07 16:59:02 • Szalay Krisztián

Román József

Szia !
Megérkezet a GND szűröm, és elbizonytalanodtam hogy milyen sorrendbe használjam. Úgy érzem, nem mindegy mi kerül előre a CPL vagy a GND ? A nehézségeit már látom, nem lesz egyszerű két forgatható szűrő egymás tetején. Erre létezik valamilyen trükk, ami könnyíti a kezelését? Válaszodat előre is köszönöm.
Üdv.

2017-03-07 07:01:24 • Román József

Szalay Krisztián

Szia András!

A Hoya lett volna a másik, amit ajánlok, csak elfelejtettem leírni. Vehetsz nyugodtan Hoya-t, bár úgy tudom, hogy annak nincs lapszűrője, csak menetes. De lehet, hogy tévedek, utána kell nézni. Ultra nagylátóhoz több mint valószínű, hogy csak a nagyméretű lapszűrővel fogsz boldogulni. Sőt, a 14mm Samyanghoz is inkább ez lesz a nyerő.

Ami pedig a Samyangot illeti, keress egy helyet, ahol érintkezhetsz vele. Maradandó élményt fog jelenteni. Nem vagyok Samyang dealer (bár amennyit ajánlom, simán lehetnék), de ami jó, az jó.

A manuális élességállításról annyit, hogy egy jó mechnaikájú obival kifejezetten élmény így dolgozni. Ott zavaró az AF hiánya, ahol érzed az obin, hogy egy vacak kacat. Lásd a kitobik többségét. Egyébként pedig van neked jó Sigma Art-od. Állítsd át MF-re, és fényképezz úgy. Sokkal jobban oda fogsz figyelni a fókuszálásra, mint mikor AF-et használsz. Ha te kontrollálod a gépet, és nem automatikára bízod, gyorsabban is fejlődsz. Persze nem akarom rád erőltetni az MF obit. A döntést neked kell meghoznod, hogy bevállalod-e, vagy sem. De azért egy bolti tapizást megér.

2016-12-14 08:30:07 • Szalay Krisztián

Kedvezményes elővásárlás!

Negyedszerre is megjelenik a Bevezetés a fotográfia világába című kétkötetes mű, melyet az előértékesítés szakaszában óriási kedvezménnyel vásárolhatsz meg, a könyv anyagára épülő, általam személyesen vezetett online tanfolyammal együtt. Júliustól emelkedik az ár.

Kell nekem is!

Olvasd el a legfrissebb cikkeket!

A polarizációs szűrő

A polarizációs szűrő tipikusan az az eszköz, ami nem pótolható semmi mással, még a nagyszerű utómunka szoftverekkel sem, ugyanis használatával olyan részletek is megnyilvánulhatnak a képek, melyek egyébként rejtve maradnának.

Olvass tovább

Portréfotózás a lakásban természetes fénynél

Hangulatos portrékat készíthetünk lakásban a természetes megvilágítás adta lehetőségeket kihasználva. A beltéri fényviszonyok gyakran messze nem mondhatók ideálisnak, mégis jó szolgálatot tehet az ablakon beszűrődő gyenge fény is, ha azt kreatívan használjuk.

Olvass tovább

A Rembrandt háromszög

A klasszikus portréfényképezés alapját képezi a Rembrandt világítás, amely az egyik legegyszerűbb, széles körben alkalmazható, és könnyűszerrel kivitelezhető technika műteremben és természetes fényviszonyok között egyaránt. De miért is sikeres annyira a portréfotózásban ez a technika?

Olvass tovább

Miben nyújt segítséget neked ez a honlap?

Fénykpezésről szól egyszerűen és érthetően. Minden cikk és szolgáltatás ezt a célt szolgálja. Olvashatod a bejegyzéseket, írhatsz a Fórumba, vagy akár fényképeket is feltölthetsz értékelésre.

Elfogadsz tőlem egy ajándékot?

Írtam egy tippsorozatot, hogy egyre szebb és jobb képeket tudj készíteni. A tippek végtelenül egyszerűek és könnyen alkalmazhatóak. Szeretnéd ezeket megkapni?
Szeretném, igen!

Találkozzunk személyesen!

Szoktam tartani előadásokat, elméleti és gyakorlati tanfolyamokat, workshopokat. Gyere el egy neked leginkább tetsző képzésre, találkozzunk személyesen, és kérdezz bátran! Amiben tudok, segítek.

További információk

Technikai jellegű kérdésed a fórumban teheted fel, ha pedig üzeneted személyes, írj emailt!

Biográfia
Kapcsolatfelvételi adatok
Számlázás és adózás
Adatkezelési tájékoztató