Vignettálás

2019. 02. 04. | Szalay Krisztián

Fényképet effektezni akkor érdemes, ha az valódi értéket kölcsönöz a képnek. Vignettálással látványos eredményt érhetünk el, ha mértékkel alkalmazzuk.

A francia eredetű vignette [vinyetta] szó címkét, keretdíszt jelent. Fotográfiában a kép széleinek, peremének sötétedését értjük alatta.

Forrás:  fortepan.hu

A vignettálás nem új keletű a fényképészetben. Egyrészt megfigyelhetjük régi fotópapírokon, melyek szélei az idő múlásával elszíneződnek, elsötétednek, akárcsak a régi füzetek és palackok címkéi, melyekről a kifejezés a nevét kapta. Másrészt pedig egy jellegzetes optikai jelenségről, pontosabban fogalmazva objektív hibáról is beszélünk, amikor a képmező középpontjától a szélek felé haladva fokozatos sötétedést tapasztalunk.

Annak ellenére, hogy a vignettálás az objektívek esetében nemkívánatos jelenség, az utómunka szoftverek egyik legkedveltebb eszköze. A sötétebb szélek segítenek a néző figyelmét a témára összpontosítani, hiszen ahogyan a 101 Fotótipp sorozat egyik részében is írtam, egy felvételen mindig a világos területek vonzzák a figyelmet. A vignettálásnak ez a legfőbb célja.

Jól látszik a kép sarkainál a vignettálás hatása, ami talán már erőteljesnek is mondható.

A vignettálás nem csak a perem sötétítését jelenti, ugyanis a szélek fokozatos világosabbá tételére, életlenítésére, vagy akár színtelenítésére is használjuk ezt a kifejezést. A digitális korszak jelentősen kibővítette e fogalom jelentéstartalmát.

Nem ajánlott azonban túlzásba vinni egyik módját sem, mert ahelyett, hogy valóban kifejezőbbé tenné a képet, ellenkező hatást vált ki a szemlélőből. Az erős vignettálás előkelő helyet foglal el a jellegzetes amatőr hibák listáján. Érdemes tehát körültekintően alkalmazni, és csak akkor, amikor a felvétel valóban megkívánja.

Az utómunka szoftverek kínálta végtelen lehetőségek csábítóan hatnak a felhasználóra. A bőség zavara azonban gyakran kellemetlen mellékhatásokkal jár. A túlzásba vitt effektezést nyugodtan hasonlíthatjuk a korlátlan fogyasztást kínáló éttermekben való mértéktelen zabáláshoz, hiszen kimenetelük gyakran azonos. Ami mértékkel kívánatos lehetne, eltúlozva visszatetszővé válik.

A mértékletességet figyelembe véve szép eredmények születhetnek. A kevesebb néha több elve a fotográfiában gyakran meghálálja magát. Örömteli alkotást kívánok!

Szalay Krisztián
Szeretek fényképezni, jó érzéssel tölt el megérteni a fotózás jelenségeit és összefüggéseit. Máshogy nézek egy képre, ha tudom, hogyan jött létre, mire volt szükség az elkészültéhez. Szeretném mindezt megosztani azokkal, akiknek értéket jelent a fotográfia.

Kedvezményes elővásárlás!

Negyedszerre is megjelenik a Bevezetés a fotográfia világába című kétkötetes mű, melyet az előértékesítés szakaszában óriási kedvezménnyel vásárolhatsz meg, a könyv anyagára épülő, általam személyesen vezetett online tanfolyammal együtt.

Itt az ideje, kell!

Legfrissebb bejegyzések

A Rembrandt háromszög

A klasszikus portréfényképezés alapját képezi a Rembrandt világítás, amely az egyik legegyszerűbb, széles körben alkalmazható, és könnyűszerrel kivitelezhető technika műteremben és természetes fényviszonyok között egyaránt. De miért is sikeres annyira a portréfotózásban ez a technika?

Olvass tovább

Hogyan kezdjünk el látni?

Bizonyára te is tapasztaltad, hogy bizonyos esetekben egészen élesen és konkrétan, élénk színekben látod a világot, máskor meg homályos, tompa, elmosódott látvány tárul eléd. Mi lehet a titka annak, hogy meglátjuk-e azt, ami az orrunk előtt van, és hogy érzékeljük-e egy adott látvány szinte objektív, harsogó élményét?

Olvass tovább

Tónusok és kontraszt

Vonatkoztassunk el a fénykép témájától, a fotón megjelenő színektől, az alkalmazott kompozíciós technikáktól, és egy egészen érdekes, mindent átható jelenséggel találjuk szembe magunkat, ami alapvetően határozza meg a kép jellegét.

Olvass tovább

101 Fotótipp blog

Mire jó a fehéregyensúly?

Annak ellenére, hogy a válasz végletekig egyszerű, mégis a hétköznapi fényképezésben az egyik leginkább figyelmen kívül hagyott és meg nem értett fogalom. Pedig jelentőségét és a képre gyakorolt hatását nem szabad alábecsülni.

Olvass tovább

Mitől lesz a néző a kép részese?

Akkor igazán hatásos egy kép, ha a néző a részévé tud válni. Úgy kell elkészíteni a fényképet, hogy még véletlen se érezze magát kívülállónak az, aki az alkotást szemléli. Hogyan kivitelezhető ez a fotográfia eszközeivel? Egy nagyon egyszerű kompozíciós technikával.

Olvass tovább

Ha nem elég jók a képeid

Mit tehetsz, ha úgy találod, hogy nem elég jók a képeid, illetve nem teljesen olyanok, mint amilyennek látni szeretnéd őket? Mit tehetsz azért, hogy közelebb kerülj a megálmodott eredményhez? Egyáltalán mi jelenti a problémát, amin változtatni szeretnél?

Olvass tovább

Miben nyújt segítséget neked ez a honlap?

Fénykpezésről szól egyszerűen és érthetően. Minden cikk és szolgáltatás ezt a célt szolgálja. Olvashatod a bejegyzéseket, írhatsz a Fórumba, vagy akár fényképeket is feltölthetsz értékelésre.

Elfogadsz tőlem egy ajándékot?

Írtam egy tippsorozatot, hogy egyre szebb és jobb képeket tudj készíteni. A tippek végtelenül egyszerűek és könnyen alkalmazhatóak. Szeretnéd ezeket megkapni?
Szeretném, igen!

Találkozzunk személyesen!

Szoktam tartani előadásokat, elméleti és gyakorlati tanfolyamokat, workshopokat. Gyere el egy neked leginkább tetsző képzésre, találkozzunk személyesen, és kérdezz bátran! Amiben tudok, segítek.

További információk

Technikai jellegű kérdésed a fórumban teheted fel, ha pedig üzeneted személyes, írj emailt!

Biográfia
Kapcsolatfelvételi adatok
Számlázás és adózás
Adatkezelési tájékoztató