A kép Pentax K-R géppel és auto chinon 1:19 50mm manuális objektívvel készült. Lovastábor alatt két kislány beszaladt a tyúkudvarba tollért, amikor az egyik kijött és sietve indult többi táborozó közé megmutatni szerzeményét, megkértem egy pillanatra, hogy álljon meg. Amerre a kislány néz, egy fehér falú épület van, az árnyékot sok éves diófa adja. A kérdésem, hogy témáját tekintve elegendő információt közvetít egy szemlélőnek? Megragadja-e, kíváncsivá teszi a tekintetet egy pillanatra a kép összessége? A kislány felsőtestéből többet kellet volna fényképeznem, és inkább hangsúlyosabban balra kellett volna elhelyezni, hogy a tekintete egy tágabb térbe nézzen?
Értékelés
Egy felvételen a szemlélő tekintetét a világos területek irányítják. Mindig azt a részt vesszük észre elsőnek, ami a legvilágosabb. Ebben az esetben a kislány nyakát és a hátát. Bár nagyon szépek a tónusok az arcon, mégis dominánsabb a közvetlenül megvilágított testrész.
Jogosan merül fel a kérdés, hogy a kislány arca mellett kellett volna több helyet hagyni, amivel egyet is értek, hiszen abba az irányba réved a tekintete. Másik megoldásként az álló formátum jöhetett volna szóba, és úgy valóban több látszana a testből is.
Azt mellékesen jegyzem meg, hogy az eredeti oldalarányt jobb lett volna megtartani. Így nagyon látszik a felvételen az utólagos vágás. Mindezekkel együtt nagyon szép és hangulatos a felvétel.
Olvasd el a legfrissebb cikkeket!
A klasszikus fotográfia értéke
A fotográfiára mindannyian másképp tekintünk. Eltérő céllal végezzük, így az általunk előnyben részesített technika, az alkalmazott eljárás módja, a körülmények és a kapcsolódó műveletek is igen széles palettán mozognak. Van aki az innovatív megoldásokat keresi, másokat a hagyományos eljárások, a fotográfia klasszikus értékei hoznak lázba. Mindkét utat járhatjuk, de melyik az igazán nekünk való?
Olvass továbbMerre tovább?
A változás a fotográfiát sem kerüli el, és ebben velem együtt te is érintett vagy. Feltehetően azért jársz ezen az oldalon, mert szeretnéd megérteni a fényképezést, én pedig szeretném megértetni azt. Felmerül azonban a kérdés, hogy tényleg szükség van erre? Miért tanulunk, mit nyerünk vele?
Olvass továbbFényképezzünk ködben!
A köd rendkívül hatásos vizuális kifejezőeszköz. Érzelmet és hangulatot közvetít, az évszak jellegzetességeivel ruházza fel a tájat, mélységet ad a kompozíciónak és kiemeli a fő motívumokat. Erőteljes emocionális hatásának köszönhetően kifejezőbbé teszi azon témák üzenetét, melyek összhangban vannak ezzel az atmoszférával.
Olvass tovább
101 Fotótipp blog
Az arany óra varázsa
Minden napszaknak megvan a maga jellegzetessége, ami alapvetően meghatározza azt a látványt, ami szemünk elé tárul, és ezzel együtt fényképeink hangulatában is kulcsfontosságú tényezőként játszik szerepet. Az arany óra látványossága és képre gyakorolt hatása felülmúlhatatlan.
Olvass továbbMire jó a fehéregyensúly?
Annak ellenére, hogy a válasz végletekig egyszerű, mégis a hétköznapi fényképezésben az egyik leginkább figyelmen kívül hagyott és meg nem értett fogalom. Pedig jelentőségét és a képre gyakorolt hatását nem szabad alábecsülni.
Olvass továbbMitől lesz a néző a kép részese?
Akkor igazán hatásos egy kép, ha a néző a részévé tud válni. Úgy kell elkészíteni a fényképet, hogy még véletlen se érezze magát kívülállónak az, aki az alkotást szemléli. Hogyan kivitelezhető ez a fotográfia eszközeivel? Egy nagyon egyszerű kompozíciós technikával.
Olvass tovább