Nemrégiben vásároltam a Fuji X-T20 gépemhez két közgyűrűt. Kézből fotóztam nem állványról, ami nagyon nehezítette a sikert. Tetszett, hogy éppen a piros levél élén halad a bogár egy más színű terület mellett. Sosem makróztam még és teljesen új világ nyílt ki előttem, egy nagyon nehéz világ. Nagy gondot okozott a mélységélesség beállítása, ami csak sok próbálkozás után sikerült úgy, hogy elég élesnek lássam a katicát. Biztosan amatőr kérdés, de a profik miként oldják meg mozgó témáknál, hogy éles legyen az exponáláskor? Ha csak egy icipicit arrébb mozog, akkor már teljesen más lesz éles a képen. Makróban is van értelme esetleg a követő fókusznak? Ez szerencse kérdése, vagy van módszer, amivel növelhető a siker valószínűsége? Köszönöm a választ!
Értékelés
Természetesen van megoldás a megfelelő élességre. Az érthetőség kedvéért válasszuk ketté a fókuszálást és a mélységélességet. Az élességállítás makró esetében is lehet automata vezérlésű, azonban érdemes kicsit gyakorolni a kézi fókuszálást is. Mivel csak picit kell mozdítani a fókuszgyűrűn makró esetében, ezért kis gyakorlással gyorsabban rá tudsz állni, mintha az automatikára bíznád a dolgot.
A mélységélesség három tényezőtől függ, de amit makrónál leginkább alkalmazhatsz, az a fényrekesz zárása. Azzal megnöveled a mélységélességi zónát. E kép esetében viszont nem a túl kicsi mélységélesség okozta az életlenséget. Számomra úgy tűnik, mintha a felvételtt jócskán megvágtad volna utólag, és csak egy töredék részlet maradt az eredetiből. Olyan érzés, mintha bele lenne nagyítva az eredeti kép egy részletébe. Mindig próbáld úgy elkészíteni a képet, hogy ne kelljen utólag vágni belőle.
Olvasd el a legfrissebb cikkeket!
A klasszikus fotográfia értéke
A fotográfiára mindannyian másképp tekintünk. Eltérő céllal végezzük, így az általunk előnyben részesített technika, az alkalmazott eljárás módja, a körülmények és a kapcsolódó műveletek is igen széles palettán mozognak. Van aki az innovatív megoldásokat keresi, másokat a hagyományos eljárások, a fotográfia klasszikus értékei hoznak lázba. Mindkét utat járhatjuk, de melyik az igazán nekünk való?
Olvass továbbMerre tovább?
A változás a fotográfiát sem kerüli el, és ebben velem együtt te is érintett vagy. Feltehetően azért jársz ezen az oldalon, mert szeretnéd megérteni a fényképezést, én pedig szeretném megértetni azt. Felmerül azonban a kérdés, hogy tényleg szükség van erre? Miért tanulunk, mit nyerünk vele?
Olvass továbbFényképezzünk ködben!
A köd rendkívül hatásos vizuális kifejezőeszköz. Érzelmet és hangulatot közvetít, az évszak jellegzetességeivel ruházza fel a tájat, mélységet ad a kompozíciónak és kiemeli a fő motívumokat. Erőteljes emocionális hatásának köszönhetően kifejezőbbé teszi azon témák üzenetét, melyek összhangban vannak ezzel az atmoszférával.
Olvass tovább
101 Fotótipp blog
Az arany óra varázsa
Minden napszaknak megvan a maga jellegzetessége, ami alapvetően meghatározza azt a látványt, ami szemünk elé tárul, és ezzel együtt fényképeink hangulatában is kulcsfontosságú tényezőként játszik szerepet. Az arany óra látványossága és képre gyakorolt hatása felülmúlhatatlan.
Olvass továbbMire jó a fehéregyensúly?
Annak ellenére, hogy a válasz végletekig egyszerű, mégis a hétköznapi fényképezésben az egyik leginkább figyelmen kívül hagyott és meg nem értett fogalom. Pedig jelentőségét és a képre gyakorolt hatását nem szabad alábecsülni.
Olvass továbbMitől lesz a néző a kép részese?
Akkor igazán hatásos egy kép, ha a néző a részévé tud válni. Úgy kell elkészíteni a fényképet, hogy még véletlen se érezze magát kívülállónak az, aki az alkotást szemléli. Hogyan kivitelezhető ez a fotográfia eszközeivel? Egy nagyon egyszerű kompozíciós technikával.
Olvass tovább