A reciprok szabály

2020. 09. 18. | Szalay Krisztián

Egy felvétel elkészítése során néhány speciális esetet leszámítva, szeretnénk elkerülni a bemozdulást. Az állvány ugyan képes stabilan megtartani a fényképezőgépet, de mit tehetünk abban az esetben, ha kezünkben tartjuk a gépet, és úgy fotózunk?

Technikailag akkor mondható kifogástalannak egy fénykép, ha az helyesen exponált, rajzolata pedig éles. Az élességről és az életlenség okairól már írtam egy cikket, amiben megemlítettem a bemozdulást, mint az életlenség egyik gyakori okát. Javaslom, hogy az alaposabb megértés érdekében olvasd el a hivatkozott írást, ezáltal ez a poszt is sokkal érthetőbbé válik.

Bemozdulás akkor jön létre, mikor a fényképezőgép és a fotózandó objektum között elmozdulás történik, és mindez felvételre is kerül. A fényképezés három összetevője közül a záridő felel a mozgásért. A rövid záridő megfagyasztja a mozgás egy pillanatát, míg a hosszú záridő megjeleníti. A bemozdulás a kelleténél hosszabb ideig nyitva tartott zár miatt válik láthatóvá.

A fényképezőgépben a zár tartja vissza, illetve engedi tovább a fényt a digitális szenzorra vagy analóg technika esetén a filmre. A zár alapállapotban zárva van. Az exponálógomb hozza működésbe ezt a szerkezetet, és addig tartja nyitva, amennyi időt meghatároztunk neki. Ez a záridő.

Ameddig a zár nyitva van, minden felvételre kerül. Ha kézben tartjuk a gépet, akkor eleve számolnunk kell a bemozdulással, hiszen mi magunk is mozgunk. A legnagyobb igyekezetünk ellenére sem tudunk annyira stabilan állni, mint egy állvány. A bemozdulás elkerülése végett ezért olyan rövid időt kell választanunk, hogy mozgásunk ne legyen látható a képen.

A bemozdulás mértéke a használt objektívtől is függ. Minél hosszabb az objektív gyújtótávolsága, annál valószínűbb a bemozdulás. Fordítva is igaz, egy rövid gyújtótávolságú objektívnél kisebb az esélye a bemozdulásos életlenségnek. Tehát két tényezőt kell figyelembe vennünk, a záridőt és a gyújtótávolságot. A reciprok szabály ebben van segítségünkre.

Kézben tartott fényképezőgép esetén az objektív gyújtótávolságának reciprok értékével, vagy annál gyorsabb záridővel történő fényképezéssel elkerülhető a bemozdulás.

Egy konkrét példán keresztül szemléltetve ez azt jelenti, hogy ha 50mm gyújtótávolságú alapobjektívvel fényképezünk, és szeretnénk elkerülni a bemozdulást, a záridőt a gyújtótávolság reciprok értékére (1/50 mp) vagy rövidebb időre (pl. 1/60, 1/125 mp) kell állítanunk. Rövid gyújtótávolságú, nagylátószögű objektívvel (pl. 16mm) könnyebb dolgunk van, hiszen hosszabb záridővel is biztonságosan dolgozhatunk. Hosszú gyújtótávolságú teleobjektíveknél pedig az ellenkezője igaz, rövidebb időt kell beállítanunk a bemozdulás elkerülése érdekében.

A reciprok szabály nem egy kőbe vésett törvény, nem feltétlenül kell minden áron ragaszkodnunk hozzá, viszont irányadónak nagyon is jól használható. A gyakorlati tapasztalatok a szabály létjogosultságát igazolják. A záridőnek beállított gyújtótávolság reciprok értékek valóban nagy segítséget nyújtanak ahhoz, hogy a kézben tartott gép instabilitása ellenére is elkerüljük a bemozdulást. Értelemszerűen mindez feltételezi a fotózandó téma mozdulatlanságát is.

Felmerülhet a kérdés, hogy mi szükség erre a szabályra, hiszen eleve megválaszthatnánk egy olyan rövid záridőt (pl. 1/1000 mp vagy még rövidebb idő), ami minden helyzetben jó megoldást jelenthetne a bemozdulás kiküszöbölése ellen. A válasz egyszerű. A nagyon rövid ideig nyitva tartott zár miatt csak kevés fény állna rendelkezésünkre a kép elkészítéséhez, ami sötét, alulexponált felvételt eredményezne. Bár a fényérzékenység növelhető, illetve a fényrekesz nyitható bizonyos mértékig, azonban szerencsésebb, ha az expozíciós időt használjuk arra, hogy a helyzet lehetőségeihez mérten elegendő fényt juttatunk a fényképezőgépbe.

A fotózás kaland. Megismerni a technikát, megfigyelni a jelenségeket, mindezeket megtapasztalni gyakorlatban, valamint megismerni önmagad a fényképezésen keresztül. Minden apróság amit tanulsz, segít alaposabban megérteni, hogy mi is történik, amikor lenyomod az exponáló gombot. Tanulj örömmel, és élvezd az alkotás minden pillanatát!

Szalay Krisztián
Szeretek fényképezni, jó érzéssel tölt el megérteni a fotózás jelenségeit és összefüggéseit. Máshogy nézek egy képre, ha tudom, hogyan jött létre, mire volt szükség az elkészültéhez. Szeretném mindezt megosztani azokkal, akiknek értéket jelent a fotográfia.

Legfrissebb bejegyzések

A teleobjektív

A távolban lévő fotótémák megörökítésének eszköze a teleobjektív. Látszólag közelre hozza a messzi témát, ami igen hasznos természet- és sportfotózásnál, valamint minden más esetben, ahol a szűk tér látványára szeretnénk kompozíciónkat építeni.

Olvass tovább

A nagylátószögű objektív

Térélményt a tér tágításával érhetünk el. A tágas tér okozza a térbeliség látványát, azaz a perspektivikus hatást. Tágíthatjuk a teret a Mátrix trilógiában látott módszerekkel is, de ha szerényen nagylátószögű objektívet használunk, az is tökéletesen megteszi.

Olvass tovább

Az alapobjektív

Amit a szemünkkel látunk, ahogyan a perspektívát érzékeljük, azt tekintjük a legtermészetesebbnek, hiszen ehhez a látványhoz szoktunk hozzá születésünk óta. Azok a fényképek, melyek megközelítőleg ugyanezt a térérzetet nyújtják, természetes hatást keltenek.

Olvass tovább

101 Fotótipp blog

Az arany óra varázsa

Minden napszaknak megvan a maga jellegzetessége, ami alapvetően meghatározza azt a látványt, ami szemünk elé tárul, és ezzel együtt fényképeink hangulatában is kulcsfontosságú tényezőként játszik szerepet. Az arany óra látványossága és képre gyakorolt hatása felülmúlhatatlan.

Olvass tovább

Mire jó a fehéregyensúly?

Annak ellenére, hogy a válasz végletekig egyszerű, mégis a hétköznapi fényképezésben az egyik leginkább figyelmen kívül hagyott és meg nem értett fogalom. Pedig jelentőségét és a képre gyakorolt hatását nem szabad alábecsülni.

Olvass tovább

Mitől lesz a néző a kép részese?

Akkor igazán hatásos egy kép, ha a néző a részévé tud válni. Úgy kell elkészíteni a fényképet, hogy még véletlen se érezze magát kívülállónak az, aki az alkotást szemléli. Hogyan kivitelezhető ez a fotográfia eszközeivel? Egy nagyon egyszerű kompozíciós technikával.

Olvass tovább

Miben nyújt segítséget neked ez a honlap?

Fénykpezésről szól egyszerűen és érthetően. Minden cikk és szolgáltatás ezt a célt szolgálja. Olvashatod a bejegyzéseket, írhatsz a Fórumba, vagy akár fényképeket is feltölthetsz értékelésre.

Elfogadsz tőlem egy ajándékot?

Írtam egy tippsorozatot, hogy egyre szebb és jobb képeket tudj készíteni. A tippek végtelenül egyszerűek és könnyen alkalmazhatóak. Szeretnéd ezeket megkapni?
Szeretném, igen!

Találkozzunk személyesen!

Szoktam tartani előadásokat, elméleti és gyakorlati tanfolyamokat, workshopokat. Gyere el egy neked leginkább tetsző képzésre, találkozzunk személyesen, és kérdezz bátran! Amiben tudok, segítek.

További információk

Technikai jellegű kérdésed a fórumban teheted fel, ha pedig üzeneted személyes, írj emailt!

Biográfia
Kapcsolatfelvételi adatok
Számlázás és adózás
Adatkezelési tájékoztató